När man jobbar med etablerade bolag med starka varumärken som tidigare inte jobbat med seo och ser över deras backlink-profile så slås man ofta över hur en naturlig backlink profil ser ut. Låt oss nöja oss med att säga att de inte är i närheten av de backlinkprofiler man ofta ser på affiliate sidor och bolag som aktivt jobbar med seo och länkbygge (länkköp).

En del i problemet att uthålligt ranka med affiliatesidor beror ofta på att man smutsar ner sin backlink profil och ankartext fördelning.  Vanligtvis med någon eller alla av dessa:

  • Hög grad av dubletter i ankartexteter
  • Hög grad av dubletter av ord som omringar ankartexten. (tänk widgets, eller credits i footers)
  • Länkar från bloggar/blogrolls  med blandat tema.. (tänk en sida med länkar till casino, hotell, lån, poker)

Man har i regel några olika vägar att gå efter det.

1) Låt bli dessa tekniker helt

2) Hitta ett sätt att använda dessa utan att skada dig allt för mycket.

Eftersom jag personligen tycker att det blir mer intressant ju mer man använder olika delar av SEO-mixen eftersom det komplicerar för konkurrenter att gå samma väg. (vilken apa som helst kan köpa länkar till sajter bara man har budget) Så det man vill göra för att förstärka och bevaka sin position är att använda så många olika komponenter av seo mixen som möjligt förutsatt att det ger effekt eftersom det gör det hela svårare för dina konkurrenter att följa dina fotspår och skaffa länkar på samma sidor som dig.

Så, hur kan man då genomföra detta på ett sätt som inte äventyrar backlinkprofilen? svaret är Branding. (lästips Awall)

Eric Schmidt på google ger sin syn:

Brands are the solution, not the problem,” Mr. Schmidt said. “Brands are how you sort out the cesspool.” “Brand affinity is clearly hard wired,” he said. “It is so fundamental to human existence that it’s not going away. It must have a genetic component.”

Branding är alltså hur man i mångt och mycket sållar ut agnarna från vetet. Vad kännetecknar då branding om man tänker sig länkar och ankartexter? jo de flesta starka varumärken har länkar som säger “Coca Cola”, “cocacola.com” etc och inte  “läsk” eller “dricka”. Så vill man bygga upp en sajt som inte har ett starkt varumärke idag så bör man se över hur man kan simulera branding-effekten.  SEO arbetet blir då bra mycket mer komplicerat. Vi snackar då om en SEO mix som kopplas ihop med pressreleaser, youtube videos, artiklar, social bookmarking, twitter och facebook. web 2.0 properties etc.  SEO konsultens jobb blir allt mer likt en digital mediabyrå. Man bestämmer var och hur saker skall publiceras. (tone of voice och det kommunikativa bör dock bestämmas av andra parter. Lets face it.. SEO konsulter saknar ofta kommunikativ golden touch)

Det är SEO 2.0 och något som jag numera har som en del av  flera konsultjobb (och egna projekt) som jag gör.  Allt fler projekt tenderar också att mynna ut i digital strategi, vilket troligen blir ämnet för nästa blogginlägg.

Testar lite här sybslihjissss eller varför inte prova med denna istället
hiraöplinglsski om det nu är trevligare. Sist men inte minst skall vi testa denna meny